Reactie op Trouw, 28 september 2019, "Onderwijsvrijheid is de ziel van de natie"
Ik heb daar wel een paar kanttekeningen bij. Kuyper was niet zomaar een "Antirevolutionair". Als oprichter van de ARP was hij een geharnast tegenstander van de centrale leus van de franse revolutie "Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap".
Antirevolutionair of Liberaal?
Allereerst
de Broederschap. Nadat in 1903 de grote spoorwegstaking ("Heel
dit Raderwerk staat stil als uw machtige arm dit wil") succes
had, maakte Kuyper niet voor niks zijn zogenaamde "Worgwetten" tegen het stakingsrecht. Ook al waren de naoorlogse sociale partners
niet meer op
ramkoers, toch hield dat verbod op stakingen voor
overheidspersoneel nog stand tot 1980. Het kwam voort uit een diepe
angst voor “Misdadige (maatschappelijke) Woelingen“.
Dan
de Vrijheid. Kuyper was de grote voorvechter van "Soevereiniteit
in eigen Kring”. Dat kun je vrijheid noemen, maar het is een vrijheid van met name schoolbesturen om sociaal-culturele dwang uit
te oefenen op leden van de “Eigen Kring” - of, beter nog - zuil.
Zo hoeven meisjes op streng gereformeerde scholen echt niet in korte
rok of lange broek – of jonge moslima's op islamitische scholen
zonder hoofddoek! – te verschijnen. Die vrijheid berust al sinds
minstens 1878 dus niet, zoals de confessionele koepels graag doen
geloven, bij ouders, maar bij meer of minder professioneel opgezette
schoolbesturen!
En
tenslotte de Gelijkheid: soevereiniteit in eigen kring verschaft nu
besturen en directies van bijzondere scholen de mogelijkheid
“belijdende” LHBT-ers te weren als leerkracht of student, niet
vanwege dat "enkele feit", maar vanuit de grondslag, geput
uit de Bijbel of de Koran. Dat dat in strijd kan zijn met artikel 1
van de grondwet brengt Asscher en Dijkhoff tot hun gevecht tegen artikel 23 dat de onderwijsvrijheid regelt. Met beide heren deel ik
overigens, zelf voorstander van openbaar onderwijs, niet de ambitie
de schoolstrijd dunnetjes over te doen. Ook binnen de geldende
constitutionele onderwijsregels (“bekostigingsvoorwaarden en
deugdelijkheidseisen”) is het prima mogelijk om de drempels voor
gelijke behandeling te verlagen.
Daartoe
hoeven we Kuyper niet eens op een “liberaal” schild te hijsen.
Hoorn, Johan Goossens,
Onderwijssocioloog (VU, 1975)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten