Welke vrede? Wiens oorlog?






Het is 1981 of 1983, Museumplein of Malieveld.

We zijn met velen, de een zegt 400.000, de ander 500.000.



Geen nieuwe kernwapens in Europa 

en   geen  kruisraketten  in 

Woensdrecht, is het motto.












Nu wil Roel van Duyn wel een Europees atoomschild tegen Putin.


Umwertung aller Werte, zegt u dat wel. Ik ben het voor een groot deel met Roel eens, zij het niet met die atoombommen.


En Engelen en Smits vragen zich af waar de groene pacifisten van toen zijn gebleven.


Hoe verhoud ik me daartoe? 

En is dat alleen een  confronterende vraag omdat ik voormalig dienstweigeraar ben?

Ik kan en wil persoonlijk geen andere mensen vermoorden. Dat wil niet zeggen dat ik tegen zelfverdediging ben.

Israel en Oekraïne hebben beide recht zich te beschermen en verdedigen tegen agressors.

Niemand is echter gerechtigd oorlogsmisdaden te plegen, laat staan genocide.


1. Ik ben ontzettend blij dat de anti-oorlogsbeweging nog springlevend is, zoals hier in Londen onlangs.





2. Ik ben het roerend eens met Hubert Smeets dat de tijd van praten met Putin  niet nu is.



3. Mij niet gezien bij die Anderhalve man & 1 Paardenkop op het Museumplein.



En wat goed dat landgenoten oproepen te stoppen met wapenleveranties aan Netanyahu!







Reacties