Monumentale mijmer, mondiale meuk - help!


Als treinreiziger sta je soms verbaasd, hoe gemakkelijk we door de globalisering worden ingehaald. In mijn woongemeente Hoorn valt binnenkort een aardig monument ten prooi aan de oprukkende junkfood begeerte. De spoorwegdochter Servex heeft het kennelijk opportuun geacht de stationsrestauratie te verpachten aan Burger King. Nu weet ik dat het CWI blij is met zulke initiatieven, want er komen (weliswaar slecht-)betaalde baantjes bij voor kansarme jongeren. Burger King is echter geen liefdadigheidsvereniging. In hun hang naar herkenbaarheid en eenvormigheid zal het monumentale karakter van de reizigersherberg van ondergeschikt belang blijken. De Vereniging Oud Hoorn (klik op de titel) heeft al protest aangetekend tegen het blinderen van de ramen. En het interieur dan? We weten van Amsterdam CS hoe Burger King daar heeft huisgehouden (zie foto). En wat gaan wij reizigers doen? Zien wij met de armen over elkaar toe? Heeft iemand een tip om dit globaliseringseffect creatief te beinvloeden?

Reacties

Anoniem zei…
Servex is zelf een franchisee van Burger King. Alle Burger Kings op de stations zijn eigendom van en worden gerund door Servex.